FAQ - najčastejšie otázky a odpovede

Pojmy z elektromobility

V2G – Vehicle-to-Grid

V2G je technológia, ktorá umožňuje tok energie z batérie elektromobilu späť do elektrickej. Vďaka technológii V2G je možno autobatériu nabíjať a vybíjať na základe rôznych signálov – napríklad výroby alebo spotreby energie v okolí.

V2X – Vehicle-to-Everything

V2X znamená „vozidlo od všetkého”. Zahŕňa mnoho rôznych prípadov použitia, ako napríklad vozidlo-domov (V2H), vozidlo-budova (V2B) a vozidlo-sieť. V závislosti od toho, či chcete elektrinu z batérie EV použiť do domácnosti alebo do elektrickej siete, existujú rôzne skratky. Vaše vozidlo môže pracovať pre vás aj inak ako dodávaním  energie späť do siete.

Elektromobil

Čo znamenajú skratky označenia elektromobilov?

Odpoveď na otázku, čo znamenajú skratky BEV, EREV, HEV, PHEV, FCEV, nájdete v článku na našom blogu.

Nabíjanie elektromobilu

Ako rýchlo nabijem elektromobil?

Rýchlosť nabíjania závisí od viacerých faktorov. Nabíjačky zabudovanej v aute, elektroinštalácie, výkonu nabíjacej stanice. Všeobecne platí, že rýchlosť nabíjania limituje najslabší článok tohto reťazca.


Ďalšou vecou, ktorú treba zohľadniť, je kapacita batérie elektromobilu. Čím väčšia kapacita batérie, tým dlhšie trvá nabíjanie.


Zjednodušene môžeme povedať že :


Kapacita batérie (kWh) / nabíjací výkon (kW) = čas nabitia batérie

 

 

Ako funguje nabíjanie elektromobilu?

Ako to vlastne celé funguje? Prečítajte si…

Nemôžem jednoducho použiť bežnú elektrickú zásuvku?

Áno, auto je  možné nabíjať aj cez domovú zásuvku, ale je to vrcholne nepraktické a nedoporučené z nasledovných dôvodov :

 

  1. nabíjanie trvá extrémne dlho, ide o najpomalšiu možnosť nabíjania elektromobilu.
  2. bežná zásuvka nie je stavaná na dlhodobé zaťaženie prúdom 16A, ktorý by sa dal pri nabíjaní využiť.

Nabíjacie stanice

Typy konektorov

Nabíjacie stanice používajú viacero typov konektorov. V Európe je najbežnejší konektor typu T2 ( označovaný tiež aj ako Mennekes). Okrem T2 existujú konektory T1, GB/T, CCS1, CCS2, ChAdeMO, Tesla.  Podľa typu konektora ide o nabíjanie striedavým (AC) alebo jednosmerným prúdom (DC), prípadne o obe možnosti (Combo).

EV charging connectors

S káblom, či bez kábla?

Výhodou prevedenia s káblom je okamžitá dostupnosť, kábel je pevne pripojený k nabíjačke, čiže ho nie je možné stratiť, alebo niekde zabudnúť. Obmedzením však je nemožnosť použiť nabíjačku pre vozidlo s iným konektorom, ako je na kábli nabíjacej stanice. 

Ako zvoliť výkon nabíjacej stanice?

Využiteľný výkon je limitovaný elektrickou inštaláciou a nabíjačkou zabudovanou v elektromobile. Ak vlastníte elektromobil, ktorého nabíjačka nevyužije plný výkon nabíjacej stanice, je na Vás, či zvoliť nižší výkon, alebo uvažovať do budúcna, kedy možno budete vlastniť vozidlo s možnosťou využitia vyššieho výkonu nabíjacej stanice, ktorú tým pádom nemusíte meniť .

Ako vybrať nabíjaciu stanicu?

V prvom rade treba vziať do úvahy možnosti, ktoré ponúka, resp. dovoľuje vozidlo a elektroinštalácia budovy kde bude nabíjacia stanica umiestnená. Nemá zmysel investovať do drahšieho modelu, ak jeho funkcie nedokážete využiť. Pri výbere teda zohľadnite nasledovné:

 

Nabíjačka vo vašom vozidle

Jej výkon limituje max. prúd ktorým možno nabíjať.

Typ zásuvky na vozidle

Kábel ktorým pripájate nabíjaciu stanicu k elektromobilu musí mať samozrejme rovnaký typ konektoru.

Hodnota hlavného ističa

Udávaná v Ampéroch – A. Limituje max. možný prúd s ktorým môže nabíjacia stanica pracovať.

Počet fáz elektroinštalácie

Nabíjanie s využitím troch fáz je oproti nabíjaniu s použitím jednej fázy efektívnejšie.

Výkon nabíjacej stanice

Udávaný v kW. Ak vozidlo podporuje nabíjanie výkonom napr. 11 kW a nabíjacia stanica má výkon iba 7,4 kW, bude nabíjanie trvať dlhšie ako keby bola nabíjacia stanica schopná nabíjať výkonom 11 kW (pri predpoklade použitia správneho kábla).

Autorizácia prístupu

Prístup k nabíjacej stanici je možné podmieniť použitím kľúča, alebo bezkontaktnej autorizácie pomocou RFID karty.

Riadené nabíjanie

Nabíjacie stanice, hlavne ich vyššie rady, ponúkajú množstvo doplnkových funkcií, ako napr. oneskorený čas nabíjania, prispôsobenie nabíjacieho výkonu vzhľadom na spotrebu ostatných spotrebičov v budove atď.

Kontrola spotreby

Možnosť kontroly spotreby el. energie a jej fakturáciu užívateľom. Táto možnosť nachádza uplatnenie vo verejných priestoroch, bytových domoch atď.

Možnosti pripojenia a riadenia ďalších nabíjacích staníc

Nabíjacie stanice je možné pripájať a riadiť pomocou viacerých rozhraní. Je možná aktualizácia software atď. Na tento účel sú (alebo môžu byť) vybavené rozhraniami Ethernet (RJ45), WiFi, 4G, OCPP, pripojenie na Cloud atď. Niektoré modely dokážu riadiť priradené nabíjacie stanice.

 

Možností je teda veľké množstvo, záleží len na Vašich požiadavkách.

Čo je ochrana pred jednosmerným prúdom?

Podľa platných noriem musí byť každá nabíjacia stanica chránená pred jednosmernými reziduálnymi prúdmi 6 mA.

Na tento účel je potrebné použiť prúdový chránič typu B, alebo podobné chrániče (napríklad typ EV: BDEV4403–),  čo predstavuje y hľadiska nákladov ďalšie navýšenie ceny. Ideálne je zvoliť nabíjaciu stanicu so zabudovanou ochranou pred jednosmerným reziduálnym prúdom

Load Balancing - Vyrovnávanie zaťaženia

Vyrovnávanie zaťaženia alebo inými slovami distribúcia energie znamená, že nabíjačka automaticky rozdelí dostupný výkon na vozidlá, ktoré sa nabíjajú. Regulátor nabíjania analyzuje dostupnú kapacitu a množstvo energie ktoré vozidlá potrebujú. Následne inteligentná elektronika distribuuje výkon na základe maximálnej kapacity pripojenia. Vďaka systému môžu byť elektrické vozidlá vždy nabíjané, aj keď má elektroinštalácia obmedzenú kapacitu. Nemusia sa preto robiť drahé investície do výkonnejšej elektroinštalácie.

Inštalácia, servis, záruka

Požiadavky na elektroinštaláciu

Pri výbere nabíjacej stanice je potrebné zohľadniť hodnotu hlavného ističa a možnosti elektroinštalácie. Hodnota ističa(udávaná v Ampéroch, napr. 25A, 32A atď.) limituje maximálny výkon nabíjania. Nemá význam kupovať nabíjaciu stanicu, ktorej výkon nevyužijete naplno. Hodnotu hlavného ističa je možné zvýšiť, avšak prejaví sa to na vyšších poplatkoch za elektrinu.

 

Na väčšine nabíjacích staníc sa dá výkon obmedziť tak, aby bol v súlade s ističom ktorým je nabíjacia stanica istená.

 

Ak je nabíjacia stanica vybavená možnosťou automatického riadenia nabíjacieho výkonu, vie výkon sama, v reálnom čase, regulovať s ohľadom na spotrebu ostatných spotrebičov v domácnosti.

 

Hlavne pri novostavbách je rozumné počítať s možnosťou nabíjania elektromobilov do budúcnosti, a pripraviť elektroinštaláciu už pri realizácii stavby.  Pripravenie prívodu s istením v tejto fáze je lacnejšie, ako dodatočné dorábanie.

Nenašli ste odpoveď na Vašu otázku?

Kontaktujte nás a zavoláme Vám, alebo píšte na mail :  info@inpower.sk