InPower > FAQ
FAQ - najčastejšie otázky a odpovede
Pojmy z elektromobility
V2G je technológia, ktorá umožňuje tok energie z batérie elektromobilu späť do elektrickej. Vďaka technológii V2G je možno autobatériu nabíjať a vybíjať na základe rôznych signálov – napríklad výroby alebo spotreby energie v okolí.
V2X znamená „vozidlo od všetkého”. Zahŕňa mnoho rôznych prípadov použitia, ako napríklad vozidlo-domov (V2H), vozidlo-budova (V2B) a vozidlo-sieť. V závislosti od toho, či chcete elektrinu z batérie EV použiť do domácnosti alebo do elektrickej siete, existujú rôzne skratky. Vaše vozidlo môže pracovať pre vás aj inak ako dodávaním energie späť do siete.
Elektromobil
Odpoveď na otázku, čo znamenajú skratky BEV, EREV, HEV, PHEV, FCEV, nájdete v článku na našom blogu.
Nabíjanie elektromobilu
Rýchlosť nabíjania závisí od viacerých faktorov. Nabíjačky zabudovanej v aute, elektroinštalácie, výkonu nabíjacej stanice. Všeobecne platí, že rýchlosť nabíjania limituje najslabší článok tohto reťazca.
Ďalšou vecou, ktorú treba zohľadniť, je kapacita batérie elektromobilu. Čím väčšia kapacita batérie, tým dlhšie trvá nabíjanie.
Zjednodušene môžeme povedať že :
Kapacita batérie (kWh) / nabíjací výkon (kW) = čas nabitia batérie
Ako to vlastne celé funguje? Prečítajte si…
Áno, auto je možné nabíjať aj cez domovú zásuvku, ale je to vrcholne nepraktické a nedoporučené z nasledovných dôvodov :
- nabíjanie trvá extrémne dlho, ide o najpomalšiu možnosť nabíjania elektromobilu.
- bežná zásuvka nie je stavaná na dlhodobé zaťaženie prúdom 16A, ktorý by sa dal pri nabíjaní využiť.
Nabíjacie stanice
Nabíjacie stanice používajú viacero typov konektorov. V Európe je najbežnejší konektor typu T2 ( označovaný tiež aj ako Mennekes). Okrem T2 existujú konektory T1, GB/T, CCS1, CCS2, ChAdeMO, Tesla. Podľa typu konektora ide o nabíjanie striedavým (AC) alebo jednosmerným prúdom (DC), prípadne o obe možnosti (Combo).
Výhodou prevedenia s káblom je okamžitá dostupnosť, kábel je pevne pripojený k nabíjačke, čiže ho nie je možné stratiť, alebo niekde zabudnúť. Obmedzením však je nemožnosť použiť nabíjačku pre vozidlo s iným konektorom, ako je na kábli nabíjacej stanice.
Využiteľný výkon je limitovaný elektrickou inštaláciou a nabíjačkou zabudovanou v elektromobile. Ak vlastníte elektromobil, ktorého nabíjačka nevyužije plný výkon nabíjacej stanice, je na Vás, či zvoliť nižší výkon, alebo uvažovať do budúcna, kedy možno budete vlastniť vozidlo s možnosťou využitia vyššieho výkonu nabíjacej stanice, ktorú tým pádom nemusíte meniť .
V prvom rade treba vziať do úvahy možnosti, ktoré ponúka, resp. dovoľuje vozidlo a elektroinštalácia budovy kde bude nabíjacia stanica umiestnená. Nemá zmysel investovať do drahšieho modelu, ak jeho funkcie nedokážete využiť. Pri výbere teda zohľadnite nasledovné:
Nabíjačka vo vašom vozidle
Jej výkon limituje max. prúd ktorým možno nabíjať.
Typ zásuvky na vozidle
Kábel ktorým pripájate nabíjaciu stanicu k elektromobilu musí mať samozrejme rovnaký typ konektoru.
Hodnota hlavného ističa
Udávaná v Ampéroch – A. Limituje max. možný prúd s ktorým môže nabíjacia stanica pracovať.
Počet fáz elektroinštalácie
Nabíjanie s využitím troch fáz je oproti nabíjaniu s použitím jednej fázy efektívnejšie.
Výkon nabíjacej stanice
Udávaný v kW. Ak vozidlo podporuje nabíjanie výkonom napr. 11 kW a nabíjacia stanica má výkon iba 7,4 kW, bude nabíjanie trvať dlhšie ako keby bola nabíjacia stanica schopná nabíjať výkonom 11 kW (pri predpoklade použitia správneho kábla).
Autorizácia prístupu
Prístup k nabíjacej stanici je možné podmieniť použitím kľúča, alebo bezkontaktnej autorizácie pomocou RFID karty.
Riadené nabíjanie
Nabíjacie stanice, hlavne ich vyššie rady, ponúkajú množstvo doplnkových funkcií, ako napr. oneskorený čas nabíjania, prispôsobenie nabíjacieho výkonu vzhľadom na spotrebu ostatných spotrebičov v budove atď.
Kontrola spotreby
Možnosť kontroly spotreby el. energie a jej fakturáciu užívateľom. Táto možnosť nachádza uplatnenie vo verejných priestoroch, bytových domoch atď.
Možnosti pripojenia a riadenia ďalších nabíjacích staníc
Nabíjacie stanice je možné pripájať a riadiť pomocou viacerých rozhraní. Je možná aktualizácia software atď. Na tento účel sú (alebo môžu byť) vybavené rozhraniami Ethernet (RJ45), WiFi, 4G, OCPP, pripojenie na Cloud atď. Niektoré modely dokážu riadiť priradené nabíjacie stanice.
Možností je teda veľké množstvo, záleží len na Vašich požiadavkách.
Podľa platných noriem musí byť každá nabíjacia stanica chránená pred jednosmernými reziduálnymi prúdmi 6 mA.
Na tento účel je potrebné použiť prúdový chránič typu B, alebo podobné chrániče (napríklad typ EV: BDEV4403–), čo predstavuje y hľadiska nákladov ďalšie navýšenie ceny. Ideálne je zvoliť nabíjaciu stanicu so zabudovanou ochranou pred jednosmerným reziduálnym prúdom
Vyrovnávanie zaťaženia alebo inými slovami distribúcia energie znamená, že nabíjačka automaticky rozdelí dostupný výkon na vozidlá, ktoré sa nabíjajú. Regulátor nabíjania analyzuje dostupnú kapacitu a množstvo energie ktoré vozidlá potrebujú. Následne inteligentná elektronika distribuuje výkon na základe maximálnej kapacity pripojenia. Vďaka systému môžu byť elektrické vozidlá vždy nabíjané, aj keď má elektroinštalácia obmedzenú kapacitu. Nemusia sa preto robiť drahé investície do výkonnejšej elektroinštalácie.
Inštalácia, servis, záruka
Pri výbere nabíjacej stanice je potrebné zohľadniť hodnotu hlavného ističa a možnosti elektroinštalácie. Hodnota ističa(udávaná v Ampéroch, napr. 25A, 32A atď.) limituje maximálny výkon nabíjania. Nemá význam kupovať nabíjaciu stanicu, ktorej výkon nevyužijete naplno. Hodnotu hlavného ističa je možné zvýšiť, avšak prejaví sa to na vyšších poplatkoch za elektrinu.
Na väčšine nabíjacích staníc sa dá výkon obmedziť tak, aby bol v súlade s ističom ktorým je nabíjacia stanica istená.
Ak je nabíjacia stanica vybavená možnosťou automatického riadenia nabíjacieho výkonu, vie výkon sama, v reálnom čase, regulovať s ohľadom na spotrebu ostatných spotrebičov v domácnosti.
Hlavne pri novostavbách je rozumné počítať s možnosťou nabíjania elektromobilov do budúcnosti, a pripraviť elektroinštaláciu už pri realizácii stavby. Pripravenie prívodu s istením v tejto fáze je lacnejšie, ako dodatočné dorábanie.
Nenašli ste odpoveď na Vašu otázku?
Kontaktujte nás a zavoláme Vám, alebo píšte na mail : info@inpower.sk