Elektromobil vs spaľovací motor - čo znečistuje viac?

Častým argumentom kritikov elektromobility je tvrdenie, že elektromobily nie sú „až také zelené“, keď vezmeme do úvahy celý proces výroby elektrickej energie, ktorú použijeme na ich dobíjanie. Cesta fosílneho paliva do nádrže nie je jednoduchá, a už vôbec nie ekologická. Čo všetko je potrebné, aby ste mohli natankovať auto so spaľovacím motorom?

Benzín alebo nafta začína svoju púť do nádrže vozidla ako ropa, ktorá sa nachádza hlboko pod zemou (cca 2km) a je ju potrebné dostať na povrch. Na tento účel slúži pumpa, ktorá sa nepohybuje len tak sama od seba, väčšinou ju poháňa … elektrina.

Trocha matematiky

Mesačne spotrebuje jedna pumpa priemerne 9960 kWh el. energie.  Tá by stačila jednej Tesle, model 3, na prekonanie vzdialenosti cca 56 000 km. Iba v USA je odhadom 435 000 ropných vrtov, používajúcich na extrakciu ropy pumpy. Za jeden mesiac prevádzky spotrebujú cca 4300 GWh el. energie. (4 300 000 000 kWh, aby sme hovorili o tej istej jednotke , v ktorej Vám faktúrujú el. energiu). Ak by sme toto množstvo použili na prevádzku elektromobilov, mohla by poháňať 15 164 100 vozidiel po dobu jedného mesiaca.

pumpjack

A to sú len vrty na pevnine USA. Ropu získavame aj z morského dna pomocou ropných plošín. Najbežnejšou formou zdroja energie pre plošinu je dieslový generátor, ktorého  priemerná spotreba je 20-30 m3 nafty denne, čo sa rovná 300 000 kWh el. energie denne.

Celosvetovo je v prevádzke okolo 1470 ropných plošín, ktoré na svoju prevádzku spotrebúvajú 1 300 000 000 kWh el. energie mesačne, generovanej dieslovými generátormi.

Ak by sme všetku túto enegriu použili na prevázdku elektromobilov, mohli by sme napájať 19,5 milióna vozidiel po dobu jedného mesiaca.

Fosílne palivo teda neznečisťuje prostredie iba pri použivaní na pohon vozidla, už jeho transport z útrob zeme si vyžaduje obrovské množstvo energie. Nehovoriac o znečisťovaní morí a oceánov samotný procesom ťažby, počas ktorej uniká množstvo ropy z oblasti vrtu.

Ropu máme, čo ďalej?

Tranasport do rafinérie

Tranasport potrubím. Na svete je okolo 543 000 km ropných potrubí, ktoré prepravujú väčšinu z množstva 100 milónov barelov ropy, ktoré denne spotrebujeme. Pohyb ropy zabezpečujú prečerpávacie stanice, napájané el. energiou. Okrem toho ropu prevážame po mori, kde nie sú emisie regulované. Lodná doprava používa “najšpinavšie” palivá, aby boli náklady na prepravu čo najnižsie. To robí z lodnej dopravy jedného z najväčšich znečisťovateľov vôbec, ročne generujúcim 1 000 000 000 ton CO2, z čoho preprava ropy predstavuje asi 10%.

oil shipping
oil refining

Spracovanie

Ropu je treba následne spracovať v rafinérii. To obnáša zahrievanie na viac ako 400 supňov Celzia. Tento proces vyžaduje obrovské množstvo energie a generuje ďalšie znečistenie. Pamätajme, že denné množstvo spracovanej ropy je 100 miliónov barelov. V miestach, kde rafinérie operujú, sú hlavným znečisťovateľom ovzdušia, ktorého stav má priamy dopad na zdravie obyvateľov.

Transport k užívateľovi

Nasleduje pozemný transport dieslovými cisternami na čerpacie stanice. Tam sa palivo prečerpá do nádrží vozidiel a následne spaľuje v mestách, kde žijeme a dýchame. Spaľovací motor je extrémne neefektívny, dokáže využiť len malú časť energie obsiahnutej vo fosílnom palive. 70% použitej energie je vyžiarených vo forme tepla. Takže po investovaní všetkej energie do ťažby, transportu, a spracovania ropy, využijeme z vyrobeného paliva len 30% energie.

Keď toto všetko porovnáme s napájaním elektromobilu, rozdiel je zrejmý na prvý pohľad.

Elektrická energia

Elektrina nie je čerpaná z ložiska hlboko pod povrchom, transportovaná cisternami, vlakmi, loďami alebo potrubím. Nemusí byť spracovaná v rafinérii a neznečisťuje miesta kde žijeme a dýchame. V prípade výroby el. energie napr. v uhoľných elektrárňach, sú tieto vačšinou vzdialené od miest, a elektrina je prenášaná prenosovou sústavou. Ak sa na napájanie elektromobilov použije energia zo „zelených“ zdrojov, emisie sú ešte menšie.

Našťastie percento el. energie generovanej z obnoviteľných zdrojov neustále rastie.

Tážba Lítia

Väčšina lítia pochádza z ťažby v púštiach Austrálie, Číny, Argentíny a Čile. Daľšie využitie má aj v medicíne. Dopad ťažby lítia sa často uvádza ako veľmi negatívny na životné prostredie. V porovnaní s procesom rafinovania ropy je to „chudobný príbuzný“.  Austrália, ktorá sa na celosvetovej ťažbe podieľa 50%, spotrebuje iba 1% svetovej produkcie ropy, z ktorej rafinuje iba štvrtinu. Najväčím zdrojom znečistenia v Autrálii je ropný priemysel, a to nepočítame emisie zo spaľovania samotbného paliva.

Celková ťažba lítia nemala ani len porovnateľný dopad na životné prostredie v porovnaní s niektorou s hlavných nehôd na ropných plošinách ( napr. Deepwater Horizon v Mexickom  zálive)

Použité batérie

Batérie je možné po ich životnom cycle v elektromobiloch použiť na uskladňovanie energie v domácnostiach, generovanej fotovolaickou elektrárňou, alebo recyklovať na opätovné použitie.

Čim viac sa teda dostávame do cyklu výroby a distribúcie fosílnych palív, tým evidentnejší je rozdiel v dopade na životné prostredie a rozdiel v množstve znečistenia ktoré tento proces generuje.  Elektromobily nie sú dokonalé a ani úplne zelené, ale je to ďaľši zo spôsobov, ktorým možno znížiť dopad na už aj tak preťažené životné prostredie.

zdroj :  Fully Charged Show / GasTroll Youtube. 

Originálne video nájdete na linke – EV or Gas, What Pollutes More?

Ak sa Vám článok páči, zdieľajte...

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn