Elon Musk je dnes tvárou výrobcu elektrických automobilov Tesla, spoločnosť však nezakladal

Zakladateľmi spoločnosti zameranej na výrobu nového modelu Tesla Roadster boli Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Prilákali investície od Muska, ktorý nastúpil do funkcie predsedu predstavenstva v roku 2004, počas prvého kola financovania spoločnosti Tesla.

tesla-roadster

Eberhard a Tarpenning založili spoločnosť Tesla v júli 2003, aj keď spoločnosť zostala v podstate “utajená“ až do júla 2006, keď predstavila Roadster. Musk bol menovaný do funkcie generálneho riaditeľa (štvrtého) spoločnosti v októbri 2008, roku, keď Roadster vstúpil do obmedzenej výroby.

Pred založením spoločnosti Tesla spolupracovali Eberhard a Tarpenning na jednej z prvých elektronických čítačiek – Rocket e-Reader – predtým, ako prešli na elektromobily. Eberhard, fanúšik športových automobilov, uviedol, že investoval do krachujúceho EV start-upu – AC Propulsion a navrhol použitie lítium-iónových batérií.

Tesla Roadster Sport – 2011. Foto :  Joe Nuxoll

Eberhard a Tarpenning tiež uviedli, že prišli s myšlienkou postaviť Roadster na existujúcom športovom automobile – Lotus Elise. Aj keď si boli celkom istí, že ich znalosti zo Silicon Valley pokrzjú problematiku motorov, batérií a riadiacich systémov, nemali skúsenosti s inými aspektmi automobilového inžinierstva, uviedol Tarpenning. Nápad predložili Lotusu na autosalóne v Los Angeles.

Ďalším krokom bolo zabezpečiť financovanie. Spoločnosť AC Propulsion nedokázala presvedčiť Muska, ale Eberhard a Tarpenning využili svoju spoločnú lásku k prieskumu vesmíru (predtým sa s Muskom stretli na konferencii Mars Society) na naštartovanie konverzácie. V apríli 2004 Musk investoval 6,35 milióna dolárov z celkovej hodnoty 6,5 milióna dolárov, a stal sa druhým predsedom predstavenstva spoločnosti.

Tesla pokračovala v výrobe 2 500 Roadsterov a pred ukončením výroby v roku 2011, sa presunula smerom k sedanu Model S. Eberhard a Tarpenning by však spoločnosť opustili pred uvedením epochálneho produktu na trh.

Eberhard uviedol, že „bol zo spoločnosti vyhlasovaný“. V roku 2009 Muska verejne obvinil z nesprávneho riadenia spoločnosti Tesla, ktoré okrem iného viedlo k niektorým súdnym procesom. Tarpenning tiež odišiel pred uvedením modelu S, uviedol však, že s Muskom stále občas hovorí. Eberhard pokračoval v čele úsilia Volkswagenu v Silicon Valley a potom založil firmu InEVit na výrobu batérií, ktorú v roku 2017 kúpila čínska spoločnosť na výrobu elektrických automobilov SF Motors.

 

CNBC zverejnila videorozhovor (uskutočnený v roku 2019) s dvoma spoluzakladateľmi, ktorí rozprávajú o začiatkoch spoločnosti Tesla

zdroj : YouTube / CNBS

Ak sa Vám článok páči, zdieľajte...

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn